Junior Member
Регистрация: 02.09.2003
Сообщений: 45
|
Защита: что надеть, как себя вести
плакаты значительно лучше, поскольку в случае с подачей материала на экран надо регулировать освещение, что порою сделать просто невозможно, например, стоит яркий зимний день (солнце светит почти горизонтально, пронизывая помещение), окна огромные, ничего отвратительнее придумать нельзя. Кроме того, электричество тоже сурьезная проблема для многих городов (типа моего).
Что касается необходимости плакатов, - если нечего показать - не надо придумывать. Социология без цифр это обычно то, что задает (пытается задать) направление (теория), рекомендую почитать некоторым участникам основоположников социологии (не буду перечислять фамилии). Более того, у меня при виде сложной мат. подложки в соц. исследовании возникает предположение, что чел. пытается доказать то, что в действительности не существует. Либо он пытается описать то, что описывать не имеет смысла.
Да, сейчас особенно в эмпирических исследованиях много статистики, социология стала весьма изощренна в стат. методах (более того, сама их развивает - например, коэф. Пирсона или мультирегрессия), но на то они эмпирические. Кроме того, они ничего не доказывают(предлагают гипотезы), поскольку суть их - абдукция, то бишь неполная индукция.
Немалое ограничение на использование мат. аппарата и статистики накладывает внутренне-присущий Data Mining (выбираетм только то, что для нас подходит). Вот что по этому поводу говорит Encyclopaedia Britannica 2004 Deluxe Edition (выделенно мною):
Data collection
Research techniques vary depending on the social phenomena studied. Data-collection techniques differ from participant observation, content analysis, interviewing, and documentary analysis. In this approach each problem studied requires a specific unit of observation, be it an individual, an organization, a city, a relationship between units, or a statistical rate. Even the way a concept is defined can affect data collection. For instance, when measuring occupational mobility, the definition of occupation is critical.
Steps must be taken to collect valid data. Many obstacles can arise, especially on sensitive subjects such as alcohol consumption in a community that prohibits or looks down uponit. In this instance the problem of gathering valid data might be circumvented by counting liquor bottles in trash receptaclesor in the town dump. Similarly, a decline in the number of fictional works checked out of libraries has been used to estimate television-watching habits. Unfortunately, questionnaires, while useful for gathering information from large numbers of respondents, are marked by methodological problems. The wording of questions must be intelligible to the uneducated or uninterested as well as to the sophisticated respondent. Topics that provoke resistance must be presented in a way that yields a complete and unbiased response while keeping the interviewee engaged with the questions.
In face-to-face interviewing, it may be necessary to consider the interviewer's sex or race, appearance, manner, and approach. Questions must be posed in a way that does not influence the response. Interviewers must have steps for handling resistance or refusal. Indirect questioning, for example, may yield information that respondents would hesitate to provide in answers to direct questioning. Because of this, information collected through “canned” telephone interviews often leads to lower-quality data and poorer response rates.
Sampling errors and bias both constitute a continuing concern,especially since so much sociological knowledge is derived from samples of a larger universe. Where bias cannot be controlled, its extent may sometimes be estimated by various methods, including intensive analysis of smaller samples. For example, the population undercount in the United States is well known, as are the methods to estimate its extent, but political obstacles prevent the U.S. Bureau of the Census from revealing the undercount. Possibilities for errors arise in every stage of research, and the methods for reducing them constitute a continuing program of study in sociology.
|